کاربرد جزیره در آشپزخانه

مقدمه

جزیره ی آشپزخانه را به عنوان یک پیشخوان، برای نظم دادن بیشتر به آشپزخانه و رفع مشکلاتی مانند کمبود کابینت طراحی می کنند. در آشپزخانه های کوچک و بزرگ به راحتی می توان از جزیره ها در انواع طرح و سایز استفاده کرد. جزیره ها علاوه بر زیبایی که به آشپزخانه می بخشند، کاربردهای دیگری نیز دارند. که در این مقاله قصد دارم، از کارایی آن ها برای شما بیشتر صحبت کنم. در صورتی که شما نیز به فکر ساخت یک جزیره در مرکز آشپزخانه ی خود هستید، برای دریافت اطلاعات بیشتر راجع به آن ها می توانید تا آخر این مقاله من را همراهی کنید.

هم چنین اگر به دنبال یک کابینت سازی در اصفهان می گردید، من به شما عزیزان صنایع چوب شیرخانی که در زمینه ی طراحی و اجرای انواع کابینت آشپزخانه در اصفهان مهارت و سابقه ی بالایی دارند، را معرفی می کنم.

آشنایی با کاربردهای مختلف جزیره در آشپزخانه:

همان گونه که در مقدمه اشاره کردم، جزیره ها فقط برای زیبایی آشپزخانه نیستند. بلکه می توان از آن ها به عنوان میز کار و یا جاسازی برای قرار دادن وسایل اضافه ی آشپزخانه و یا حتی به عنوان گاز یا سینک ظرفشویی استفاده کرد. که در ادامه به صورت کامل تر به این مطلب اشاره خواهم کرد.

استفاده از جزیره به عنوان میز غذاخوری:

 اگر قصد شما از طراحی جزیره به عنوان یک میز غذاخوری باشد. باید به نحوی آن را برای شما طراحی کنند، که هنگام قرار دادن صندلی در اطراف آن برای زانوهای شما فضای کافی وجود داشته باشد. و شما به راحتی بتوانید روی صندلی بنشینید، و غذای خود را میل کنید. به همین خاطر هنگام ساخت این مدل جزیره ها لبه های کار را کمی اضافه تر در نظر می گیرند، تا نشستن برای شما اذیت کننده نباشد.

به عنوان مثال: حدود شصت سانتی متر از لبه جزیره را به سمت بیرون طراحی می کنند، تا برای نشستن شما فضای کافه وجود داشته باشد.

جزیره انباری برای قرار دادن وسایل مختلف

گاهی اوقات ممکن است از جزیزها در آشپزخانه برای قرار دادن سینک و یا گاز بر روی آن ها استفاده نشوند، در چنین شرایطی هدف از طراحی جزیره در فضای آشپزخانه قراردادن وسایل اضافی آشپزخانه می باشد.

 استفاده از جزیره برای انجام کارهای آشپزی:

اگر قصد داشته باشید که کارهای آشپزی و پخت و پز تان را به صورت جداگانه و با فاصله ای از کابینت های خود انجام دهید، می توانید جزیره ی آشپزخانه تان را به گونه ای طراحی کنید، که روی آن یک اجاق گاز رومیزی قرار بگیرد، تا به راحتی با تسلط و تمرکز بیشتر به آشپزی بپردازید.

ساخت جزیره به عنوان یک ظرفشویی یا میزی برای سرو غذا:

یک مدل جزیره ی دیگر هم وجود دارد، که شما می توانید بر روی آن وعده های غذایی خود را سرو کنید. و یا با نصب یک سینک ظرفشویی بر روی آن، به عنوان مکانی برای ظرف شستن قادر به استفاده از آن هستید. در صورتی که بخواهید هر دوی این موارد را کنار هم داشته باشید، می توانید قسمتی که برای سرو غذا در نظر دارید را به وسیله ی یک سنگ از سینک ظرفشویی جدا کنید، تا جزیره ی شما زیبا تر و منظم تر به نظر برسد.

استفاده از جزیره آشپزخانه به عنوان میز کار:

این عنصر پرکاربرد علاوه بر این که باعث دکوراسیونی زیبا در منزل و آشپزخانه شما و افزایش کارایی آشپزخانه با فعالیت های مربوط به آن می گردد، می ‌تواند به عنوان یک میز مخصوص برای کار هم طراحی شود. چنین جزیره هایی فضای آزاد و قفسه های زیادی دارند، که بتوانید به راحتی وسایل کار خود را در آن ها قرار دهید.

محلی برای قرار دادن وسایل برقی:

یکی دیگر از کاربرد های جزیره، در آشپزخانه هایی که دارای فضای بیشتری هستند. طراحی آن به عنوان یک مکانی امن برای قرار دادن وسایل برقی مثل: یخچال، ماشین لباسشویی، ظرفشویی و غیره است.

 برای طراحی این جزیره‌ها فضای آشپزخانه شما باید به قدری باشد، که بتوانید به راحتی درب وسایل برقی کار شده در آن را باز و بسته کنید، و محدودیتی برای این کار نداشته باشید.

علاوه بر آن باید توجه کنید، که جزیره های متحرک برای این کار مناسب نیستند. چرا که هنگام قرار گرفتن وسایل برقی در جزیره نیاز به لوله کشی و برق کشی در آن است، که این کار در جزیره های متحرک امکان پذیر نیست. جزیره ی آشپزخانه را نسبت به کارایی که دارد در انواع گوناگونی طراحی می کنند، که به شرح زیر است:

 متحرک یا چرخ دار:

این مدل جزیره به وسیله ی چرخ هایی که در زیر آن کار شده است، قابلیت حرکت داشته و برای آشپزخانه های کوچک با ابعاد کم مناسب می باشد. و به راحتی می توانید آن را به مکانی دیگر حمل کنید.

جزیره های T شکل:

این جزیره ها همان طور که از اسمشان پیداست، به شکل تی انگلیسی ساخته می شوند و برای کسانی که هدفشان از طراحی جزیره میز غذاخوری است، گزینه مناسبی می باشند.

جزیره های L مانند:

این مدل جزیره ها در بین انواع دیگر رایج ترند. اگر قصد شما از طراحی جزیره، باز شدن بیشتر فضای آشپزخانه است، این سبک طراحی می تواند به شما کمک زیادی بکند.

 جزیره های شکل دایره:

 این جزیره‌ها بیشتر برای آشپزخانه های مدرن طراحی می شوند. و به دلیل گرد بودنشان حس حرکت  و پویایی را به افراد خانه انتقال می دهند. علاوه بر آن به دلیل فضای کمی که اشغال می کنند، شما تسلط بیشتری به قسمت های گوناگون آشپزخانه خواهید داشت.

نتیجه گیری:

در این مقاله از کاربرد های فراوان جزیره برای شما صحبت کردم. باید به عرض شما برسانم، که آشپزخانه هایی که دارای جزیره هستند از نظر زیبایی جذاب و مدرن تر از آشپزخانه های ساده به نظر می رسند. اما اگر شما قصد طراحی جزیره برای آشپزخانه ی خود را دارید، با توجه به این که آن ها را در مدل های گوناگون با طرح و اندازه ها ی متفاوت طراحی می کنند. بهتر است قبل از آن با افرادی ماهر در این زمینه مشورت کنید. هدف خود را از طراحی آن ها مشخص نمایید و سپس اقدام به ساخت آن کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *